امنیت شغلی چیست؟

فهرست مطالب

امنیت شغلی لازمه‌ زندگی شاد

در دنیای امروزه و پیشرفت همه جانبه‌ی سازمان‌ها و صنایع و وابستگی سازمان‌ها و کارمندانشان به همدیگر و رابطه‌ی ناگسستنی آنها به وفور مشاهده می‌ شود و تغییر و تحول زیادی در آنها رخ می دهد. اینکه کارمندان سازمان ها احساس کنند با این تغییر و تحولات شغل خود را از دست نمی دهند و دارای شغل ثابتی هستند و می توانند در آینده به این شغل خود ادامه دهند، یکی از نیازهایی است که هر کارمند باید از آن اطمینان خاطر داشته و امنیت شغلی او تامین باشد. نیاز به امنیت شغلی پس از تامین احتیاجات فیزیولوژیکی و جسمی احتیاجی ست که باید تامین شود و نباید احساس شود که عواملی وجود دارند که این امنیت را تهدید می کنند.

تعریف امنیت شغلی چیست؟

نیاز افراد به داشتن شغل در جوامع امروزی و داشتن پایه، مهم تر از همه امنیت شغلی، مقام و منزلت اجتماعی از جمله نیازهایی است که هر فردی از داشتن آن احساس خوشایند و رضایت بخشی دارد و افراد در سازمانها جهت انجام امورات آن سازمان به کار گرفته می شوند. نیازی که سازمانها و کارمندان را به هم وابسته می کند. گاهی اوقات شرایطی به وجود می آید که در سازمان نیاز به ایجاد تغییر و تحول میباشد.

افراد جای خود را به افراد دیگری داده و بعضی از آنها جایگاه بالاتری گرفته و بعضی نیز جایگاه فعلی خود را ازدست داده و به جایگاه پایین تری انتقال داده شوند و یا اینکه در سازمان تعدیل می شوند. امنیت شغلی عبارت است از احساس امنیتی که افراد نسبت به جایگاه خود دارند و مطمئن هستند که آن را از دست نمی دهند و به جایگاه پایین تری انتقال نمی یابند. این احساس امنیت جنبه ذهنی و روانی دارد و بسیار به برداشت فرد از جایگاه خود در سازمان وابسته است. یا به عبارتی امنیت شغلی احساس امنیت نسبی از حالت یا خطری است که تامین نیازهای فرد را محقق می سازد. که گاه ممکن است خطری وجود نداشته باشد و فرد احساس خطر کند و یا اینکه تهدید یا خطری وجود داشته باشد و فرد احساس خطری نکند.

عوامل موثر بر امنیت شغلی چیست؟

عوامل موثر بر امنیت شغلی در چهار دسته ی کلی که شامل عوامل فردی، سازمانی، محیطی و شغلی دسته بندی می شود. و هر کدام از آنها دارای شاخصه های مشخصی می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

عوامل فردی: عوامل تاثیر گذار در این زمینه شامل: سن، جنسیت، وضعیت تاهل، درآمد، وضعیت استخدام و سابقه ی کار می باشد.

عوامل سازمانی: از جمله تاثیر گذار ترین عواملی که می توان در این زمینه برشمرد عبارتند از فرهنگ سازمانی، رضایت از درآمد، آموزش نیروی انسانی که در ادامه به آنها پرداخته می شود.

1-    رضایت از درآمد: با توجه به هزینه های روزانه، هر فرد در اجتماع باید شغلی با منزلت اجتماعی خوب داشته باشد و حقوق فرد پاسخگوی نیازهای او بوده و با عادلانه بودن دستمزد او در سازمان بتواند این امر را برآورده کرده و تامین هزینه ها برای او امکان پذیر باشد. از لحاظ روانی دارای آرامش خاطر باشد. نیاز سازمان به تخصص و مهارت کارمند امری ست که می تواند در این آرامش خاطر تاثیر فراوانی داشته باشد.

2-    آموزش شغلی: از جمله عواملی که در افزایش کارایی سازمان  تاثیر بسزایی دارد داشتن کارمندان ماهر می باشد که این نیز مستلزم آموزش شغلی ست که از طرف سازمان به کارمندان داده می شود. تربیت افراد کارآمد در چنین سازمان هایی باعث افزایش بهره وری سازمان از کارمندان و همچنین ایجاد امنیت شغلی برای کارمندان می شود. افزایش توانایی کارکنان در سایه‌ی به روز کردن اطلاعات آنها و انطباق آن با نیازهای روز اتفاق می افتد. آموزش ها باعث می شود که افراد هم در درون سازمان و هم در بیرون از آن احساس امنیت و تثبیت شغلی داشته باشند. متناسب بودن آموزش ها و نیاز های روز بازار امری ست که باید به آن توجه ویژه ای شود در غیر این صورت کارکنان دارای مهارت کافی نبوده و از بازدهی بالایی برخوردار نخواهند بود. و نیاز شغلی بازار را به خوبی برطرف نخواهند کرد و از لحاظ تضمین شغل در آینده دچار نقصان خواهند شد.

3-    فرهنگ سازمانی: برداشتی که کارکنان از فرهنگ سازمان دارند همسو با رضایت شغلی آنهاست بدین صورت که، اگر نیازهای فرد و سازمان در یک راستا باشد احساس رضایت کارمندان به بالاترین حد ممکن خواهد رسید و در غیر این صورت احساس نارضایتی بین کارمندان افزایش پیدا خواهد کرد.

عوامل شغلی: مهمترین عوامل شغلی تاثیر گذار در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد: توسعه‌ی شغلی، پیشرفت شغلی و غنای شغلی

عوامل محیطی: در این زمینه نیز می توان موارد زیادی را برشمرد که به مهمترین آنها در ادامه اشاره شده است. عواملی همچون تحول در مدیریت سازمان های دولتی، تحول در ساختار سازمانی، واگذاری اختیار و تمرکز زدایی و فعالیت های میان بخشی از جمله مواردی هستند که امنیت شغلی کارمندان را تحت تاثیر قرار می دهند..

به اشتراک بزارید :

بیشتر بخوانید ...

به شبکه شرکای تجاری مدرن افروغ بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید >

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.