سوالات متداول

پرسش و پاسخ مربوط به یو پی اس

سیستم های یو پی اس طوری طراحی شده‌اند  که در صورت بروز مشکل، صدای بیپ را برای هشدار دادن به کاربران به صدا دراورند. با این صدای هشدار کاربران متوجه می‌شوند که یو پی اس دچار مشکل شده است و باید مشکلات آن را به موقع حل کرد تا بتواند در مواقع قطعی برق از تجهیزات متصل محافظت کامل را انجام دهد. عمده مشکلات یو پی اس میتواند شامل دشارژ شدن یا تمام شدن عمر باتری ها باشد.
صفحه نمایش (LCD) سیستم یو پی اس من بعد از ۱۵ الی ۳۰ ثانیه خاموش می‌شود. آیا راه حلی برای روشن نگهداشتن دائم صفحه نمایش وجود دارد؟
هنگامی که دکمه نمایش را فشار دهید صفحه نمایش روشن خواهد شد که این باعث می‌شود عمر صفحه نمایش زیاد شود و بخشی از جریان برق یو پی اس صرفه جویی شود

سیستم یو پی اس ؛ به محض اتصال به برق شهر چه در حالت روشن و چه در حالت استراحت باتری ها رو شارژ می کند

فن خنک کننده فقط زمانی کار می کند که نیاز به تهویه هوای داخل دستگاه یو پی اس باشد. سیستم یو پی اس دارای یک دماسنج داخلی است و زمانی سرعت فن افزایش می یابد که درجه حرارت بیش از یک آستانه مشخص باشد. وقتی یو پی اس در حالت نرمال کار می‌کند ( از باتری‌ها استفاده نمی‌کند ) بسیار عادی است که فن با دور آرام کار کند. اما یک استثنا برای بعضی از مدل‌های آنلاین وجود دارد که فن خنک کننده آنها به صورت تمام وقت کار می‌کند. مثلا در یو پی اس رک مونت به دلیل فشردگی فضا، برای خنک شدن داخل یو پی اس معمولا فن ها با دور بالاتری کار میکنند

یکی از کاربردی ترین موارد در حوزه ی سوالات تعمیر یو پی اس ، به این موضوع اختصاص دارد که چه دستگاه هایی نباید به این دستگاه متصل شوند. به طور کلی یو پی اس دستگاه انعطاف پذیری است و به راحتی با دستگاه های مختلف ارتباط برقرار می کند. با این وجود، نوع خاصی از بارها هستند که نباید آنها را به روش متداول به یو پی اس وصل کرد. این دستگاه ها عبارتند از: لامپ های فلورسنت یا لامپ های گازی، موتورها و کمپرسورها، دستگاه های تهویه مطبوع و پرینترهای لیزری. دلیل این مساله این است که هریک از محصولات ذکر شده، درحین کارکردن عادی و یا در لحظه روشن شدن، جریان زیادی از منبع تغذیه خود می کشند و به این ترتیب، یو پی اس را به حالت اضافه بار می برند. در نتیجه ولتاژ خروجی ups کاهش یافته و به دنبال آن، سایر قطعات و تجهیزات حساس به شدت آسیب خواهند دید.

یکی از پرسش هایی که راجع به تعمیرات یو پی اس مطرح می شود، در مورد طول عمر این دستگاه است. جالب است بدانید که یک دستگاه ups به صورت نرمال، بسته به نوع دستگاه و با توجه به شاخص MTBF تعیین می گردد. این مشخصه، نشانه ای از قابلیت اطمینان دستگاه است و با مراجعه به دفترچه ی راهنمای دستگاه، می توانید از آن مطلع شوید. توجه داشته باشید که این شاخص، یک معیار مهم است و برای اطلاع از عمر مفید یو پی ای ، باید پیش از خرید به آن توجه کنید.

یکی از رایج ترین سوالات تعمیر یو پی اس ، در رابطه با این مساله است که آیا ups های ارزان قابل تعمیر هستند؟ طبق تجربه ی تکنسین های نمایندگی یو پی اس، مدل های ارزان قیمت این دستگاه، معمولا باتری های ضعیف تری در مقایسه با سایر مدل ها دارند. این باتری ها زودتر از حد معمول خراب می شوند و به همین دلیل نیز، ممکن است دستگاه قابل تعمیر نباشد. البته این حالت همیشگی نیست و برخی یو پی اس های ارزان قیمت، باتری قدرتمندی داشته و به راحتی قابل ترمیم هستند.

یکی دیگر از سوالات تعمیر یو پی اس که بسیاری از کاربران به دنبال پاسخ آن هستند، این است که اساسا این دستگاه به چه دلایلی دچار مشکل می شود؟ خب عوامل متعددی در بروز این مشکل سهیم هستند که خرابی اینورتر، خرابی باتری، نوسانات برق، عدم رعایت ترتیب فازها، بیش از حد بودن ولتاژ ورودی و مواردی از این دست، از جمله مهم ترین آنها به شمار می روند.

دستگاهی الکترونیکی است به منظور تامین پیوسته انرژی برای دستگاه‌های مصرف کننده که به اختلالات موجود در شبکه و قطع برق حساس بوده و به دلیل ضرورت و حساسیت‌های فوق العاده زیاد جزو تجهیزات حیاتی مجموعه‌های کامپیوتری، مخابراتی، کنترل و ابزار دقیق، ازمایشگاهی و بیمارستانی می‌باشند.

کاهش یا افزایش ناگهانی ولتاژ، تغییر فرکانس، انواع اعوجاج لحظه ای یا دایم، نمونه‌هایی از مشکلات ایجاد شده بر روی شبکه‌های برق شهری می‌باشند. دستگاه های الکترونیکی پیشرفته و حساس (نظیر سیستمهای کامپیوتری، تجهیزات مخابراتی و پزشکی) با توجه به کاربردهای ویژه و حساسی که دارند نیازمند تجهیزات ضروری مانند منبع تغذیه بدون وقفه و نسبتا دقیق بوده تا ولتاژ و فرکانس ثابت و قابل اطمینان را تامین نماید.

دستگاه UPS از وسایل ضروری کامپیوترها محسوب می‌شود. به عنوان مثال در صورت وجود کوچکترین اغتشاش در برق شهر بخش کنترل کامپیوتر، با تولید یک پالس موجب خاموش و روشن شدن مجدد (Restart) کامپیوتر می‌‌گردد. لذا با این عمل اطلاعاتی که در حافظه RAM سیستم وجود دارد، از بین رفته و زیان های جبران ناپذیری به کاربر وارد شده و حاصل کار کاربر در چند لحظه از بین می‌رود.

در مورد سایر سیستم‌های حساس نظیر دستگاه‌های مخابراتی و شبکه‌های اطلاعاتی نیز با قطع یا تغییر مشخصات منبع تغذیه، هماهنگی بخشهای مختلف دستگاه بهم خورده و بر اثر قطع و وصل‌های متوالی، علاوه بر صدماتی که به قطعات دستگاه وارد می شود، عملکرد کل سیستم با اختلال مواجه می‌گردد. با توجه به مطالب فوق، نیاز به وجود دستگاهی که بتواند جایگزین مناسبی برای برق شهر در مواقع اضطراری گردیده و با حذف اختلالات شبکه تغذیه مدارات حساس را بر عهده گیرد، نمایان می شود.

این دستگاه یوپی اس نام دارد و جهت استفاده کاربران، انرژی DC را به AC تبدیل می کند. لازم به ذکر است که در مواقع قطع برق میتوان از ژنراتوهای AC جهت تغذیه دستگاه‌ها استفاده نمود ولی این منابع با توجه به مشکلاتی نظیر شناور بودن ولتاژ و فرکانس، حجم بزرگ، الودگی صوتی، دودزا بودن، زمان طولانی وصل شدن بعداز قطع برق و لزوم سرویس و باز بینی دایمی عملا کاربردی در دستگاه‌های حساس ندارد. دستگاه‌های UPS با ابعاد کوچک و بدون نیاز به سرویس دایمی و بدون ایجاد آلودگی‌ها با تثبیت ولتاژ و فرکانس، وسایل بسیار مناسبی جهت حفاظت سیستم‌ها در مقابل اختلالات برق شبکه می‌باشد.

به منظور افزایش مدت زمان برق ‌دهی در یو پی اس ها از کابینت باتری مجهز به باتری استفاده می‌باشد.

قبل از نصب چه موارد ایمنی باید رعایت گردد .
1. طریقه حمل و قرارگیری برای سالم رساندن UPS به مکان نصب
2. اندازه و وزن ، آیا محل نصب فضای کافی برای نصب UPS و کف آن تحمل وزن UPS را دارد
3. انتخاب مکان نصب مناسب ( برای بالا بردن طول عمر UPS و باتری)
4. شرایط محیطی ( حرارت ، رطوبت و نویز صوتی محل نصب )
5. نصب الکتریکی ( نوع اتصالات ، مقطع کابلهای ورودی و خروجی ، فیوزهای حفاظتی و غیره )
6. اتصال بار به یو پی اس ( فاز و نول بارها مستقیما به یو پی اس و تابلوی UPS وصل گردد ودر بین راه بابرق شهر اتصال نداشته باشد ، توزیع بار بین فازها در صورت سه فاز بودن و غیره …)
7. اتصال زمین ( ارت ، برای برطرف کردن نویز و حفاظت دستگاههای برقی و یو پی اس )
8. بررسی عملیات نصب ( بررسی نصب و راه اندازی بدون خطا و اشکال )

1. فضای موجود کافی باشد .
2. سطح زمین توان تحمل وزن دستگاه را دارا باشد.
3. نصب دستگاه باعث ایجاد مزاحمت برای کارکنان یا اختلال در کارها نشود.
4. شرایط محیطی مکان انتخابی مناسب باشد (حرارت ایده آل برای باتری 20◦C تا 25◦C و حرارت کارکرد UPS 0 – 40 ◦C می باشد و رطوبت بین 90% – 20% باشد نویز محیط زیاد نباشد که روی کارکرد UPS تاثیر بگذارد
5. تجهیزات ایمنی جهت دسترسی آسان به یو پی اس فراهم باشد.
6. نصب یو پی اس نباید برجریان هوا و شرایط محیطی تجهیزات تاثیری بگذارد .
7. سعی شود کلیدها و ابزار سوئیچ و کنترل یو پی اس در یک مکان باشد .
8. در محل انتخاب شده برای نصب یو پی اس؛جای امنی برای تعبیه باتری وجود داشته باشد


1. از فازهایی استفاده نمایید که بارهایی با جریان لحظه ای بالا روی آن نباشد که هر بار با وارد شدن این بارها ولتاژ از حد متعارف افت ننماید .
2. از فیوز جداگانه در تابلو برق شهر برای UPSاستفاده نمایید .
3. فیوز ورودی یو پی اس را با توجه به ماکزیمم جریان ورود با ضریب 2/1 انتخاب نمایید.
4. در صورتی که یو پی اس سه فاز می باشد ترتیب فازها رعایت گردد .
5. فرکانس برق ورودی از محدوده مجاز خارج نباشد .
6. ولتاژ ورودی از حد مجاز خارج نباشد .

مشخصات خروجی هر UPS با توجه به مشخصات فنی دستگاه مشخص می گردد که شامل :
1. توان ، ضریب توان؛ ولتاژ ، فرکانس ، ظرفیت تحمل اضافه بار و THD خروجی و غیره
2. توان هر دستگاه، که مشخص می باشد زیرا با توجه به سفارش شما تعیین می گردد .
3. ضــریب توان خروجی، که بهتر است بالاتر از 0.8 باشد که ضریب توان اکتیو (وات خروجی را مشخص می کند.)
4. ولتاژ خروجی که بازه ولتاژ خروجی با تلرانس خروجی آن مشخص می شود. مثلا : 220 +/-20%

یو پی اس معمولا دستگاهی انعطاف پذیر است ، اما نوع خاصی از بارها هستند که نباید آنها را به روش متدوال به یو پی اس وصل نمود ، این بارها عبارتند از :
1. لامپهای فلورسنت یا لامپهای گازی
2. موتورها و کمپرسورها
3. دستگهاههای تهویه مطبوع
4. پرینترهای لیزری
هریک از این دستگاهها درحین کارکردن عادی و یا در لحظه روشن شدن ، جریان زیادی از منبع تغذیه خود می کشند جریان زیاد یو پی اس را به حالت اضافه بار می برد ، در نتیجه ولتاژ خروجی یو پی اس قطعاکاهش خواهد یافت و این امر سبب آسیب دیدن سایر قطعات و تجهیزات حساس می گردد مثلآ جریان راه اندازی موتورها معمولا بین 4 تا 10 برابر مقدار نامی آن می باشد.
در صورتی که بخواهیم از یو پی اس برای حفاظت از بارهایی با جــریان لحظه ای زیاد مــانند پرینتر های لیزری و موتورها استفاده کنیم ،یو پی اس مورد نظر باید از مشخصات الکتریکی قویتری برخوردار باشد.

در ups ها به صورت دوره ای باید مواردی مرتب چک گردد که آنها شامل ولتاژ و فرکانس ورودی و خروجی ، توان مصرفی ups ، دمای محیط و دمای داخلی ups ، مسیرهای تهویه و فنهای داخلی ups ، جریان شارژ باتریها؛ با قطع ورودی ups و اطمینان از سالم بودن کلیه باتریها در هنگام back up ، اطمینان از سالم بودن کلیه کلیدهای ورودی و خروجی و غیره

در ups ها به صورت دوره ای باید مواردی مرتب چک گردد که آنها شامل ولتاژ و فرکانس ورودی و خروجی ، توان مصرفی ups ، دمای محیط و دمای داخلی ups ، مسیرهای تهویه و فنهای داخلی ups ، جریان شارژ باتریها؛ با قطع ورودی ups و اطمینان از سالم بودن کلیه باتریها در هنگام back up ، اطمینان از سالم بودن کلیه کلیدهای ورودی و خروجی و غیره

انواع مختلف یو پی اس و سیستمهای گوناگون وابسته به آنها و باتریها به منظور اطمینان از داشتن مساعدترین وضعیت کاری به سرویس و نگهداری دوره ای و به خصوص تعویض برخی قطعات نیازدارند . بنابراین برای اطمینان از این که دستگاه در طول عمر مفید خود در بهترین شرایط کاری نگهداری شود نیاز به سرویس و نگهداری به صورت برنامه ریزی شده دارد و همچنین تعویض قطعات در پایان عمر مفید آنها که این باعث افزایش طول عمر سیستم می گردد .

دسته بندی یو پی اس ها غالباً در سه قسمت انجام می شود.
1-Off line
2-On line
3-Line interactive
زمان برق دهی دستگاه یو پی اس چقدر است ؟
زمان برق دهی یو پی اس به دو عامل بستگی دارد :
1- تعداد سیستم ها و میزان بار
2- ظرفیت باتری مورد استفاده
که این زمان از 5 تا 7 دقیقه برای save اطلاعات و خاموش کردن سیستم شروع و تا بک آپ های بالا ادامه دارد .

یو پی اس مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply و به معنی منبع تغذیه بدون وقفه است. این دستگاه برق مورد نیاز برای استفاده دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، ادوات پزشکی و تجهیزات امنیتی و… را مستقل از اینکه برق ورودی وجود داشته باشد یا خیر برای مدت محدودی تامین می‌کند.
همچنین شرایط برق ورودی را از نظر سطح ولتاژ، تغییرات ولتاژ و جهش‌های ناگهانی بهبود می‌دهد. در صورتی که یو پی اس ما هوشمند باشد علاوه بر موارد فوق می‌تواند دستگاه‌های متصل به خود را در زمان مناسب و به طرز صحیح خاموش نماید. در مورد اهمیت استفاده از یو پی اس همین بس که آمار نشان می‌دهد بیشتر از 40 درصد مشکلات از بین رفتن اطلاعات، به مشکل قطع برق بر می‌گردد.

قیمت یو پی اس ها نسبت به توان خروجی‌شان افزایش می یابد، برای مثال اگر توان خروجی دو برابر شود قیمت بیش از دو برابر افزایش می‌یابد. لذا اگر در یک شرکت یا سازمان تعدادی کامپیوتر وجود دارد و قصد این است که آنها را به یو پی اس مجهز کنیم، بهتر است یک یو پی اس کوچک در محل هر کامپیوتر نصب شود، همچنین با استفاده از تعدادی یو پی اس کوچک در صورت بروز مشکل، دامنه آن به یک کامپیوتر محدود می‌شود و کل شبکه ما دچار اختلال نمی‌گردد.
این روش تا زمانی کارایی دارد که نیاز به یو پی اس با تکنولوژی خاصی نباشد. (تکنولوژی‌های مختلف در ادامه همین متن شرح داده می‌شود). اگر کاربرد خاصی نیاز به یو پی اس با تکنولوژی بالا را طلب کند، از آنجا که یو پی اس‌ها تکنولوژی بالا در توان‌های پایین معمول نیستند می‌توان مجددا به یک یو پی اس قوی مرکزی با تکنولوژی بالا فکر کرد.

یو پی اس‌ها از یکی از فناوری‌های زیر استفاده می‌کنند:
1- آف لاین
در این نوع یو پی اس مصرف کننده بصورت عادی از برق شهر استفاده می‌کند.
و به محض قطع برق یو پی اس وارد مدار شده و عهده دار برق رسانی به مصرف کننده می‌شود.
2- لاین اینتراکتیو (Line Interactive)
مجهز به ترانس افزاینده و کاهنده جهت ثابت کردن ولتاژ برای دستگاه مصرف کننده، هنگام قطع برق ورودی، یو پی اس بدون وقفه‌ای برق مطلوب و مورد نیاز مصرف را تامین می‌نماید.
3- دبل کانورژن (آن لاین)
در این مدل دستگاه‌های مصرف کننده همیشه از برق ثابت و فیلتر شده خروجی یو پی اس بهره می‌برد، با کمک تکنولوژی آن لاین در اینگونه یو پی اس‌ها که از کیفیت و حساسیت بالایی برخوردارند می‌توانیم جهت دستگاه‌های فوق العاده حساس آزمایشگاهی، نظامی و… استفاده کنیم. طبق استاندارد، یک برد مجهز به میکروپروسسور فوق العاده حساس دائما ولتاژ و جریان ورودی را کنترل می‌کند.

قسمت مهمی از یک دستگاه یو پی اس باطری آن است. باطری امکان ذخیره سازی توان الکتریکی مستقیم را از طریق یک فرآیند شیمیایی فراهم می کند. ساختار شیمیایی باطری‌ها موجب حساسیت آنها به حرارت است. گرم شدن باطری ظرفیت ذخیره سازی توان الکتریکی و همچنین عمر باطری را کم می‌کند. با افزایش حرارت محیطی که باطری در آن قرار دارد به ازای هر یک درجه افزایش حرارت عمر باطری 10 درصد کاهش می‌یابد. حرارت ایده آل برای باطری بین 22 تا 25 درجه است که حرارت ایده آل محیط‌های کاری هم هست. لذا نگهداری باطری در خارج از محیط کاری معمولاً توصیه نمی‌شود.

تصور عمومی بر این است که یو پی اس خارجی همیشه بهتر اما گرانتر است. امروزه بسیاری از تولید کنندگان داخلی یو پی اس با استفاده از فناوری روز این صنعت دستگاه‌هایی را عرضه می‌کنند که بعضا قسمت عمده تجهیزات آنها در خارج از ایران و بخصوص در چین تولید می‌شود. یو پی اس‌های ایرانی به‌علت استفاده از باطری‌های تازه‌تر معمولا مشکل کمتری با باطری دارند. اما لزوما ارزان‌تر نیستند.
از طرف دیگر یو پی اس‌های خارجی نیز به علت تولید در مقیاس بسیار وسیع امروزه با قیمت بسیار مناسب در داخل کشور قابل تهیه هستند.

تعریف اصلی استفاده از یو پی اس روشن نگه‌داشتن دستگاه‌های حساس بوده تا بتوان آنها را به نحو مطلوب و بدون از دست رفتن اطلاعات یا صدمه به دستگاه خاموش کرد. این تعریف با توجه به مشکلات قطع برق در کشورمان به تدریج عوض شده و یو پی اس تبدیل به دستگاهی برای تامین برق اضطراری به مدت چند ساعت شده است. در سال‌های اخیر با واردات و گسترش عرضه یو پی اس‌های خارجی در ایران مجددا طرز برخورد معمول جهانی با موضوع یو پی اس درایران نیز گسترش یافته است. راه حل ایده آل در این زمینه ترکیب یو پی اس و ژنراتور است. ژنراتور برق مداوم و طولانی مدت تولید می‌کند و یو پی اس شرایط نامناسب برق تولید را برای کار دستگاه‌ها مناسب کرده و تامین برق تا زمان راه اندازی و ایستا شدن ژنراتور را بعهده خواهد داشت.

اصلی ترین تفاوت یو پی اس و inverter در زمان سوئیچ است. زمان سوئیچ یا تبدیل به زمانی گفته می شود که باتری برای سیستم پشتیبانی صرف می کنند که بعد از قطع برق از منابع تغذیه پشتیبانی گفته می شود.
اصولا این زمان در اینورتر ها بیشتر از یو پی اس است و یو پی اس ها نسبت به اینورتر کم تر است که برای استفاده در دستگاه های مهم و حساس کاربرد بیشتری دارد.
یو پی اس ها دارای مدار های پیچیده هستند که دارای سرعت عمل بیشتر و بسیار بالا بوده و در مقابل اینورتر بسیار گران هستند.

یو پی اس برای دستگاه های حساس هم مانند کامپیوترها صنعتی، تجهیزات آزمایشگاهی، بیمارستانی، دندانپزشکی، دوربین های مدار بسته، پالایشگاه، صنایع گاز و پتروشیمی است و از اینورتر میتوان در وسایل غیر ضروری و غیر تخصصی نظیر ( سوالات رایج و متداول درباره یو پی اس ) کامپیوتر و دوربین های مدار بسته خانگی ، تلویزیون و لامپ های ال ای دی کوچک و … استفاده کرد.

در یو پی اس آفلاین از مسیر by pass برای مصرف کننده انرژی انتقال داده می شود. یعنی برق شهری مستقیم به سیستم ها و وسایل مصرفی وصل می شود و اگر به هر دلیل قطع یا نویز در برق شهری باشد به صورت مسقیم وارد وسایل مصرف کننده می شود ولی با وجود این که در by pass ، ترانس گنجانده شده است تا حدودی افزایش و کاهش ولتاژ را جبران می کند.

عملکرد یو پی اس آنلاین ای چنین است که برق شهری ac بعد از انتقال به دستگاه یو پی اس توسط رکتیفایر تبدیل به برق dc یا متناوب می شود که این کار باعث می شود تا انرژی شارژر و اینورتر تامین گردد.

در مرحله بعدی اینورتر برق dc را مجددا تبدیل به برق ac یا شهری می کند و در خروجی ups برای استفاده مصرف کنندگان قرار می دهد.

همانطور که می دانید مشاغل زیادی در دنیا در حال فعالیت می باشند که هر یک از آن ها تجهیزات الکتریکی زیادی در اختیار دارند که هر یک در اشکال و اندازه های مختلف هستند.

بنابراین با توجه به این مسئله شما باید یو پی اس مناسب و مورد نیاز تجهیزاتی که از آن ها استفاده می کنید را انتخاب و خریداری کنید.

فراموش نکنید که در زمان خرید یو پی اس مناسب برای تجهیزات خود باید این مسئله را در نظر داشته باشید که منابع برق اضطراری چه مدت برق دهی دارد؟ و با توجه به میزان برق مورد نیاز سیستم های خود یو پی اس مورد نیاز آن ها را خریداری کنید.

یو پی اس خوب بیشتر از محافظ در برابر قطع برق کار می کند. همچنین مشکلات برق شهری ، مانند موارد زیر را برطرف می کند.

  1. افزایش ولتاژ وکاهش ولتاژ
  2. قطع برق

یو پی اس خوب در نتیجه استفاده واعتماد شما  واطمینانی   که  دارید  و تجهیزات شما را  حفاظت  وطول عمر طولانی  داشته باشند حاصل می گردد

ابتدا با توجه به حساسیت مصرف کننده، نوع دستگاه یو پی اس را انتخاب کرده و سپس بارهای مصرفی را محاسبه کنید. روشهای مختلفی برای محاسبه بار مصرفی وجود دارد که راحتترین روش آن مراجعه به برچست مشخصات پارامترهای الکتریکی دستگاه مصرفکننده میباشد . چنانچه چندین مصرف کننده دارید با در نظر گرفتن ضریب همزمانی و احتمال افزایش توان در آینده ، آنهارا جمع کرده و به عددی دست پیدا کنید. آن عدد بعلاوه 20 درصد میتواند توان یو پی اس شما باشد.

اجزای اصلی هر دستگاه یو پی اس به شرح زیر میباشد:

  • باتری یو پی اس (که میتواند به صورت داخلی و یا خارجی باشد)
  • شارژر یو پی اس (وظیفه شارژ باتری ها را به عهده دارد)
  • مبدل یا اینورتر ( وظیفه تبدیل ولتاژ DC باتری ها به ولتاژ AC  را به عهده دارد)
  • سیستم کنترل هوشمند ( وظیفه پردازش تمامی پارامترهای دستگاه را به عهده دارد)
  • سیستم خنک کننده (وظیفه خنک کردن و خروج گرمای تولید شده در سیستم را به عهده دارد)
  • برکر ها و فیوز های حفاظتی (وظیفه کنترل و حفاظت مدار های قدرت و فرمان دستگاه را به عهده دارد)
  • پشتیبانی در زمان قطع شبکه برق شهری یا دیزل ژنراتور و یا هر منبع تغذیه دیگری.
  • سوئیچ از برق شهر به بانک باتری در کمترین زمان ممکن و یا در مدلهای آنلاین بدون تاخیر
  • در توانهای متفاوت بسته به توان مصرف کننده ها ساخته میشوند
  • در بیشتر مدلها قابلیت گرفتن دیتا از عملکرد و رفتار دستگاه و برق شبکه شهری
  • نصب و راه اندازی آسان ( به راحتی در مدار قرار میگیرد)
  •  

در واقع یو پی اس های خانگی که همان small UPS  ها هستند به صورتی طراحی شده اند که در توانهای پایین و با روش نصب و راه اندازی راحت و ایمن تر و شکیلتر نسبت به مدلهای صنعتی میباشد. خرید یو پی اس خانگی میتواند برای پشتیبانی از سیستمهای حفاظتی ، روشنایی ، آسانسور ، کامپیوتر شخصی ، مودم و یا هر وسیله الکترونیکی از این قبیل مناسب باشد.

هرگاه قصد خرید تجهیزات صنعتی را داریم، ابتدا خصوصیاتی همچون توان بالا، طول عمر بالا و تکنولوژی روز در اولویتهای ما قرار میگیرد. صنعت به تولید کالا یا خدمات در اقتصاد گفته میشود. از این رو ما با تجهیزاتی با توان بالا و بسیار پرکار مواجه هستیم. دستگاههای یو پی اس صنعتی (Industrial UPS) هم از این امر مستثناء نیستند. معمولا یو پی اس های صنعتی از نوع آنلاین و با توانهای بالا هستند.

رایانه ها و کامپیوتر ها در هر کجا کاربرد دارند و از آنها در هر زمینه ای استفاده می شوند. کاربران باید برای سیستم های خود امنیت را فراهم کنند. قطع شدن ناگهانی برق شبکه شهری باعث خواموش شدن کامپیوتر میشود که این موضوع میتواند عملیات یا پردازش آن را نیمه کاره گذاشته به کار ما لطمه وارد کند ! با خرید یو پی اس میتوانید از این موضوع جلوگیری کنید. علاوه بر قطعی ناگهانی، نوسانات باعث آسیب سخت افزاری و یا حتی سوختن قطعات آن میشود ، که اکثر مدلهای UPS  این حفاظت هم انجام میشود.

هر وسیله الکتریکی که با برق کار میکند مطمعنا بدون برق هم از کار می افتد در نتیجه برای هر وسیله ای که با از کار افتادن آن در کار و کسب و یا امور روزمره ما اختلال ایجاد میکند، یو پی اس میتواند کارآمد باشد.
تجهیزات خانگی مانند کامپیوتر – تلویزیون – مودم – دوربین مدار بسته و…
تجهیزات بیمارستانی و آزمایشگاهی
سیستمهای مخابراتی
سیستمهای اداری و فروشگاهی
سرورها و سیستمهای شبکه
تجهیزات صنعتی و حفاظتی
برخی از عمومی ترین کاربردهای یو پی اس است.

نظرات شما

سوالات مد نظر خود را از ما بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به شبکه شرکای تجاری مدرن افروغ بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید >

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.